Traditioner

TraditionerTraditioner skaber glæde og giver børn og voksne muligheder for hyggeligt samvær og er en vigtig del af livet i børnehaven. Genkendelsens glæde er god og tryg for børnene, og det er godt at opleve hinanden i anderledes rammer end til daglig.

Vi følger de årstidsbestemte traditioner og så har vi i huset lagt lidt flere til som også vil være tilbagevendende og genkendelige arrangementer.

Fødselsdage
Holder vi enten hjemme hos det enkelte barn til formiddag eller her i børnehaven til eftermiddagsmad, alt efter forældrenes ønske. Holdes fødselsdagen hjemme, kommer vi med halvdelen eller hele børnegruppen og er på besøg et par timer. Der behøves ikke at planlægges noget specielt – bare dét at være på besøg hos hinanden kan i sig selv være sjovt. Holdes fødselsdagen i børnehaven, kan jeres barn dele en lille ting ud til alle – fx et stykke slik eller kage. Vi har ikke sukker politik, men alt med måde.

Skolegruppe
Hvert år har vi skolegruppe over en periode på ca. 3 måneder. De børn som er fyldt 5 år bliver samlet én gang om ugen til forskellige aktiviteter. Vi har haft stor succes med at samle skolegruppeforløbet sammen med de andre afdelinger.

Afsked
Fra 1. Maj begynder vi at sende de første børn i skole. Når man skal starte i skole afholder vi en lille afslutningsceremoni med flagsang og en lille gave. Derudover bliver der senere hen afholdt skoletaskefest med forældre, søskende og bedsteforældre.

Kirke
Vi går i kirke den første onsdag i hver måned. Det er en gammel tradition fra dengang vi var en menighedsbørnehave. I dag er det ment som et kulturelt indslag, hvor præsten fortæller gode historier og børnene får lov at lege med i de gamle fortællinger.

Fastelavn
Vi fejrer fastelavn, hvor børn og personalet kan komme udklædte hvis de har lyst. Forældre er ikke inviteret. ;) Vi slår katten af tønden, synger fastelavnssange, – hygger og leger. Om eftermiddagen spiser vi fastelavnsboller til eftermiddagsmad. I ugerne op til fastelavnsfesten pynter vi fastelavnsris- og tønde med børnene.

Påske
I ugerne op til påske laver børnene diverse påskepynt og pynter huset op til påske. Typisk har vi også en jagt efter påskeæg i Classens Have.

Koloni
I Rosenborg Frihavns Børnehave synes vi at koloni er en dejlig oplevelse for børn og voksne - det giver muligheder for helt andre oplevelser og samvær end dagligdagen rummer. Så derfor vil vi, så længe økonomien i institutionen kan bære det, drage på koloni en gang om året. Koloniens længde har de sidste 5 år været på 3 dage, 2 overnatninger. Vi drager hvert år til Ebbelykke, Børneringens egen koloni. Afdeling 2 er typisk afsted sammen med afdeling 3.

Sankt Hans
Vi har tradition for at afhold Sankt hans sammen med vores øvrige afdelinger 1, 3 & 4. Vi mødes til fælles sang og bål.

Høstfest
Er et spændende arrangement, hvor alle børnene har nogle spændende ting med hjemmefra, som er relateret til emnet.

Rosenborg Frihavns Børnehaves fødselsdag:
Den 1. september 2011 blev vi sammenlagt til en samlet institution: Rosenborg Frihavns Børnehave, og dette skal selvfølgelig fejres!

Lanternefest
En ældre og hyggelig tradition i vores børnehave. Børnene laver lanterner op til, og på selve dagen går vi et fint lille optog, hvor der lyses sammen med Morten Bisp.

December
Vi får besøg af vores husnisser, Andrea og Julius, som børnene får med hjem på skift. Der bliver holdt julesamlinger med åbning af julekalender og klippet pynt til stuen og juletræet. Vi laver julegaver og hvert år afholder vi et hyggeligt lille arrangement med juleklip og æbleskiver for forældre. Her foregår også årets luciaoptog.

Fotograf
Hvert år til efteråret kommer fotografen på besøg og tager billeder af stuen og børnene enkeltvis.