Traditioner

TraditionerTraditioner giver os muligheden for at dykke ned i emner, historier og at skabe et samvær mellem børn, voksne og forældre som er anderledes fra hverdagens gang. Vores traditioner danner også grobund for en stor del af året aktiviteter, hvor børnene med årene i Æbelø også oplever glæden ved, at være dem som er med til at være kulturbærere for de yngre børn. Vores traditioner er en vigtig del af børnelivet i Æbelø og noget vi værner om, men også noget som udvikler løbende!

Børnefødselsdage
Når et barn har fødselsdag i Æbelø, fejres det i børnehaven. Vi går ikke til hjemme-fødselsdage. Vi har mange gamle ritualer og traditioner som tilhører en fødselsdagsfejring. Fejringen sker om formiddagen, hvor vi normalt har børnemøde. Man får krone og kappe på, man sidder på fødselsdagstronen og springer ind i sit nye år. Forældre må meget gerne deltage i festlighederne og man må gerne dele noget lækkert ud til vennerne.

Fastelavn
Vi taler om fastelavn til børnemøderne, synger sange og laver masker og ris i tiden op til. På dagen er vi alle udklædte og slår katten af tønden.

Sankt Hans
Vi mødes med afdeling 1, 2 og 3, til fælles bål og sang

Sommerfest
I tiden op til sommerfesten, arbejder vi med at skabe nogle festlige rammer. Vi øver sange, forestillinger og viser nogle af de ting som vi har arbejdet med. Det er en festdag som vi oplever at både børn og forældre nyder!

Børnehavens fødselsdag
d. 1 september – eller en hverdag tæt på – holder hele Rosenborg frihavns børnehave fødselsdag sammen

Høstfest
I september begynder vi at forberede os på årets høstfest. Festen falder forskelligt fra år til år, men finder som regel sted i midten af oktober. Op til festen er der mange hyggelige aktiviteter; vi kerner vores eget smør, maler mel, skærer græskar, synger sange og pynter børnehaven. På festdagen er alle med til at lave et stort festmåltid, af en masse gode råvarer som forældrene er med til at bidrage med. Efter en dag med at skære, snitte og dække bord, holder vi en dejlig børnemiddag og fest sammen.

Lanternefest
Når mørket rigtig indfinder sig, så begynder vi at lede efter alt det varme, lyse og hyggelige. Det gør vi blandt andet ved at holde vores lanternefest. Vi laver lanterner sammen, øver vores gamle lanternesange og forbereder os på dagen. Forældre bliver inviteret med, til en tur rundt om Kildevældssøen, oplyst af lanternerne og vores sang. Og, vi er som regel heldige at få besøg af den mystiske vægter som kommer og deler småkager ud. Det er en skøn tradition, som giver lidt lys i en mørk tid og som giver os et dejligt samvær, mellem både forældre, børn og personale.

Jul
I december måned laver vi julepynt, hører julefortællinger, laver julegaver og nyder i det hele taget, den søde juletid. Der bliver også øvet og gået luciaoptog igennem børnehaven.

I december får vi også besøg af vores to gamle nisser. Nisserne kommer med hjem på besøg hos alle børn, i løbet af december. Nisserne har en lille rygsæk, hvor der er en lille fin gave til det barn som får nissen med hjem. Når man har haft nissen med hjemme, må man meget gerne hjælpe nissen med at nedskrive hvad der er blevet lavet derhjemme – så vi alle kan dele oplevelsen sammen, til børnemøderne.